LIKE kembara hadi di FACEBOOK

Please wait..10 Seconds Cancel
Artikel Terkini :
Loading...

Terkini

IRINGILAH JENAZAH ANDA

IRINGILAH JENAZAH ANDA


Sebelum anda meninggal dunia,saya ingin anda terlebih dahulu mematikan diri anda sejenak. Tutuplah kedua mata anda dan bayangkan jenazah anda sedang berada di atas keranda mayat diiringi oleh para pengantar jenazah. Keadaan bagaimana yang anda inginkan setelah anda mati, maka jadilah seperti yang anda inginkan di saat anda hidup sekarang ini. Perbaikilah kesalahan anda, perbaikilah tingkah laku anda, bertaubatlah di atas segala perbuatan maksiat anda, bukalah lembaran baru kehidupan anda dengan perjalanan hidup dan budi pekerti yang baik. Cucilah hati anda dari kedengkian dan bersihkanlah dari pengkhianatan. Kelak anda akan mengingat apa yang telah anda lakukan kerana makhluk-makhluk ibarat pena Allah dan seluruh manusia adalah saksi Allah di bumiNya. Jika mereka bersaksi dengan memuji anda,maka itu adalah khabar baik buat anda dan kesaksian ini diterima di sisi Allah yang Maha Esa. Namun jika mereka bersaksi dengan menyebutkn keburukan anda,maka anda sangat merugi di atas apa yang sedang menanti anda.

Kita sedang berada di medan persaingan sengit,tetapi kita sering melalaikannya. Tidak ada yang mampu kita lakukan dihadapan hiruk pikuk dan keriuhan yang sering membuat kita melupakan akhirat kecuali dengan mematikan diri kita sejenak selama satu minit,iaitu enam puluh saat. Dalam waktu yang singkat ini hendaklah kita merenung dan memikirkan apa yang telah kita lakukan lalu kita bertaubat dan memperbaiki amal perbuatan kita. Barang siapa yang meluangkan waktunya satu minit dalam setiap hari untuk melakukan hal ini, maka dia akan kembali menjadi seorang manusia yang lurus,pecinta kebaikan,bermanfaat bagi manusia, menjadi mulia,penyabar dan penuh tolenrasi. Sedangkan orang yang melupakan kematian akan hidup dalam kelalaian, tidak menyedari adanya pengawasan Allah dan tidak bermuhasabah dirinya. Kita amat memerlukan usaha untuk menyelamatkan dalaman kita,iaitu usaha manusia untuk memperbaiki dirinya. Islam telah berbicara banyak tentang hal ini yang bertujuan agar manusia tidak membuat hatinya dijajah oleh kedengkian dan iri hati. Sebaliknya hendaklah dia menjadikannya sebagai taman hijau penuh cinta dan iman yang di dalamnya setiap pasangan bergembira dengan kemuliaan akhlak. Sungguh merugi orang yang mengisi hatinya dengan dendam,dengki dan iri hati sehingga dia menjadi lubang yang dihuni oleh ular dan kalajengking.

Hendaklah kita mengasihi diri kita sebelum kita mengasihi orang lain dalam menghadapi peperangan yang sedang berkecamuk di dalam kita supaya kita tidak mengganas kepada orang lain. Mengapa kita tidak membebaskan diri kita daripada belenggu konspirasi ini? Sebahagian kita meyakini bahawa orang lain sedang melakukan konspirasi terhadap dirinya atau sedang merencanakan sesuatu terhadap dirinya, dan hanya dia sendiri yang baik dan selamat. Ini adalah sesuatu yang kelakar,kerana orang-orang memiliki banyak sudut pandang di mana masih banyak kebaikan dan orang-orang baik tersebar di merata tempat. Lihatlah kepada bunga dan jangan melihat kepada durinya,saksikanlah bintang-bintang dan jangan disibukkan oleh kegelapan.

P/s: Terkadang mata mengingkari keberadaan sinar matahari kerana sakit dan mulut mengingkari rasa air kerana sakit.
HUBUNGI
Press Esc to close
Copyright © 2013 kembara Hadi All Right Reserved
close