LIKE kembara hadi di FACEBOOK

Please wait..10 Seconds Cancel
Artikel Terkini :
Loading...

Malam Ketika Hasan al-Bana Terbunuh



SEORANG tua - berusia sembilan puluh tahun, membuka pintu rumahnya, menjelang tengah malam, ketika mendengar ketukan. Seorang pegawai tentera membawa jenazah, yang tak lain, adalah anaknya sendiri yakni Hasan al-Banna.Tanggal 12 Februari 1949, adalah peristiwa pertama bersejarah bagi Jemaah Al-Ikhwanul Al-Muslimin, di mana pemimpin jemaah itu, dibunuh oleh Raja Farouk.
Malam itu, pegawai tentera itu mengatakan kepada orang tua tersebut: “Tidak boleh ada suara, tidak boleh ada tangisan, tidak boleh ada ucapan takziah, dan tidak boleh orang lain yang ikut mengurus jenazah itu, tidak boleh ada yang mengiringi jenazah ke tempat perkuburan. Kecuali, keluarga yang berada di rumah itu, dan jam sembilan pagi, jenazah itu harus dikubur!”
Menjelang pagi hari , pegawai itu datang lagi, dan memberi arahan: “Bawalah anakmu untuk dikubur!”
“Bagaimana cara membawanya. Silakan pegawai yang membawanya?” jawab orang tua tersebut.
Jawab pegawai tersebut  : “Keluargamu yang membawa! Cepat!”
Di pagi hari, orang tua yang sudah lanjut usianya itu mengurus sendiri anaknya. Ia mengusap seluruh tubuh anaknya yang penuh dengan darah akibat tembakan. Orang tua itu menyembahyangkan jenazah Hasan al-Banna bersama anak lelakinya yang masih kecil dan keluarga isterinya. Kemudian, menggali liang dan menguburkan jenazah anaknya dengan bantuan isteri dan anak-anaknya. Tanpa bantuan dari siapapun.
11-12 Februari, l949, di Amerika ,pada waktu yang sama, Raja Farouk mengadakan pesta besar, merayakan ulang tahun kelahirannya ,perpaduan antara ulang tahun raja, dan perayaan atas kematian Hasan al-Banna..
sumber - islampos
Breaking News close button
Back to top

PERINGATAN: kembara Hadi tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Show EmoticonHide Emoticon

HUBUNGI
Press Esc to close
Copyright © 2013 kembara Hadi All Right Reserved
close